تاثیر کمبود خواب بر زوال عقل

طبق نتایج یک تحقیق جدید سالمندانی که خواب خوب و راحتی نداشته باشند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

یافته ها نشان می دهد که مدت زمان کمتر بودن در حالت خواب REM (حرکت سریع چشم) (حالتی از خواب که فرد در آن حالت خواب می بیند) و طولانی شدن زمان ورود به خواب REM، هم می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

هر میزان کاهش در مدت زمان خواب REM با ۹ درصد افزایش ریسک ابتلا به هر نوع زوال عقل و ۸ درصد افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل از نوع آلزایمر مرتبط است.

متیو پاس، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه بوستون، در این باره می گوید: «مراحل مختلف خواب ممکن است تاثیر متفاوتی بر ویژگی های کلیدی بیماری آلزایمر گذارد. یافته های ما نشان می دهد مکانیسم خواب REM می تواند به عنوان پیش بینی کننده زوال عقل در نظر گرفته شود.»

در این مطالعه، تیم محققان ۳۲۱ شرکت کننده بالای ۶۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند.

بروز اختلال خواب در افراد مبتلا به زوال عقل شایع است. اما مشخص نیست که ایا اختلال خواب در نتیجه زوال عقل اتفاق می افتد یا خواب مختل شده با ریسک زوال عقل در اینده مرتبط است.

مطالعه قبلی نشان داده است افرادی که به طور مداوم بیش از ۹ ساعت در شب می خوابند، در مقایسه با افرادی که ۹ ساعت کمتر می خوابیدند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در ۱۰ سال بعد قرار داشتند.

به گفته محققان باید تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا خواب REM به حفاظت از مغز در مقابل زوال عقل کمک می کند یا به تغییرات اولیه مغزی که همراه با زوال عقل هستند، حساس است، انجام شود.

تاثیر کمبود خواب بر زوال عقل

تاثیر کمبود خواب بر زوال عقل

Advertisements

تقویت قدرت بینایی و حافظه با خوردن آووکادو

خوردن روزانه یک آووکادو توسط افراد مسن موجب تقویت حافظه و همچنین قدرت بینایی آنها می شود.

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه تافتس آمریکا بر روی ۴۰ فرد سالم ۵۰ سال به بالا که به مدت ۶ ماه هر روز یک آووکادو تازه می خوردند، نشان داد که میزان لوتئین چشم هایشان افزایش یافت و عملکرد شناختی شان هم بهبود یافت.

لوتئین رنگدانه موجود در میوه ها و سبزیجات است که در خون، چشم و مغز تجمع کرده و به عنوان یک عامل ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی عمل می کند.

محققان در این مطالعه، رشد تدریجی میزان لوتئین را در چشم ها و میزان روند بهبود در مهارت های شناختی را با اندازه گیری از طریق آزمایش های طراحی شده برای ارزیابی حافظه، سرعت پردازش و میزان توجه کنترل کردند.

در مقابل، گروه کنترل که آووکادو مصرف نکرده بودند، در دوره مطالعه کمتر میزان بهبودی در سلامت شناختی شان را تجربه کردند.

الیزابت جانسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «چربی ها مونواشباع، فیبر، لوتئین و سایر بیواکتیوهای موجود در آووکادو بسیار در غنی سازی میزان لوتئین عصبی موثر هستند و نه تنها برای سلامت چشم، بلکه برای سلامت مغز هم فواید زیادی دارند.»

وی در ادامه می افزاید: «نتایج این مطالعه جدید آشکار می سازد که میزان لوتئین موجود در چشم در افراد مصرف کننده آووکادو تازه در مقایسه با گروه مصرف کننده مکمل لوتئین، بیش از دو برابر شده بود.»

این یافته ها بر اساس مصرف یک آووکادو کامل در روز معادل ۳۶۹ میکروگرم لوتئین است.

کمبود لوتئین موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های وابسته به سن، از جمله از دست دادن بینایی و یا اختلالات مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود. لوتئین از سلول های سالم با متوقف کردن رشد سلول های بدخیم محافظت می کند.

تقویت قدرت بینایی و حافظه با خوردن آووکادو

تقویت قدرت بینایی و حافظه با خوردن آووکادو

جدول قیمت خودروهای وارداتی به ایران

جدول قیمت خودروهای وارداتی به ایرانالبته در بازار خودروهای لوکس وارداتی ایران هنوز هم می‌توان ردپایی از خودروهای مدل سال‌های گذشته یافت که اغلب آنها نیز از قیمت‌های نجومی برخوردارند که علت اصلی آن تغییر قوانین و مقررات واردات خودرو به کشور است و به گفته فعالان بازار، خودروهایی که با ممنوعیت واردات روبرو شده‌اند با استقبال بیشتری برای خرید مواجه می‌شوند که همین امر، افزایش قیمت را در پی دارد.

هیوندای اکسنت با ۱۱۰ میلیون‌تومان ارزان‌ترین خودروی سدان صفرکیلومتر وارداتی و ب‌ام‌و سری ۷ تیپ کامفورت با بیشینه قیمت ۸۸۰ میلیون‌تومان گران‌ترین اتومبیل لوکس وارداتی در جاده‌های ایران محسوب می‌شوند.

با توجه به آغاز شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی تولید شده در کشور آمریکا در روزهای آینده برای این دسته از خودروها، بازار پررونقی را شاهد خواهیم بود.

جدول آخرین قیمت خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۷ را مشاهده می‌کنید:

جدول قیمت خودروهای وارداتی به ایران

سفیدکننده‌های طبیعی دندان را بشناسید

سفیدکننده‌های طبیعی دندان را بشناسید سفیدکننده‌های طبیعی دندان را بشناسیدبه گزارش ایسنا، فرادید با این مقدمه نوشت: در کنار خمیردندان‌های سفیدکننده و کیت‌های دندان‌پزشکی می‌توانید از تأثیر فوق‌العاده برخی مواد طبیعی نیز بهره ببرید:

۱. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی حاوی اسیدی است که دندان‌ها را سفیدتر می‌کند. می‌توانید توت‌فرنگی را له کرده و روی مسواکتان بزنید یا خیلی راحت‌تر یک توت‌فرنگی بریده ‌شده را روی سطح دندان‌ها بکشید.

۲. زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که دارای خواص بسیار عالی است. یکی از این خواص سفیدکردن دندان است. این ادویه ضد التهاب، آنتی‌بیوتیک و ضدعفونی‌کننده نیز بوده و در کاهش دندان‌درد مؤثر است.

۳. پوست موز

مواد سفید در پوست موز حاوی بالاترین غلظت پتاسیم هستند که گفته می‌شود برای سفیدکردن دندان‌ها مفیدند.

۴. جوش‌ شیرین

جوش‌شیرین حاوی هیدروژن پراکسید است که دهان را از باکتری‌ها پاک می‌کند و شایع‌ترین کاربرد آن سفیدکردن دندان است. مقداری جوش‌شیرین را در نصف لیوان آب حل کرده و دهان خود را با این محلول شست‌وشو دهید.

۵. پوست پرتقال و برگ‌های درخت برگ‌بو

این دو سفیدکننده طبیعی دندان‌ها که غیر معمول‌تر از بقیه موارد هستند می‌توانند رسوبات روی دندان‌ها را تا حد زیادی برطرف و دندان‌ها را درخشان‌تر کنند. شما می‌توانید به ‌نوبت هر یک از آنها را به‌ طور خشک یا به ‌صورت پودر ترکیبی با یکدیگر روی دندان‌ها بگذارید.

۶. ذغال فعال‌شده

سیاه، سفید جدید است. حداقل با مالیدن ذغال سیاه به دندان‌هایتان آنها را سفیدتر می‌کنید. دقت کنید که ذغال باید فعال‌شده باشد. یعنی با دمای بسیار بالا گرم شده باشد. زغال را روی دندان‌ها بمالید و اندکی صبر کنید تا جرم‌ها را به خود جذب کند.

سفیدکننده‌های طبیعی دندان را بشناسید